لوگو مدرن لیزر
درمان خشکی پوست

درمان خشکی پوست با 10 روش خانگی

اخبار خوب این است که برای درمان خشکی پوست شما، نیازی به مراجعه به یک متخصص پوست نیست؛ به جای آن، می‌توانید روش‌های طبیعی را به برنامه‌ی مراقبت روزانه از پوست خود اضافه کنید. احتمالاً همین الان مواد اولیه مورد نیاز برای این درمان را در آشپزخانه‌تان دارید.

چگونه مواد طبیعی می توانند به درمان پوست خشک کمک کنند؟

پوست سالم، با تولید چربی به نام سبوم، از از دست دادن رطوبت محافظت می‌کند. اما فعالیت‌های روزانه مانند عدم استفاده از مرطوب کننده یا استفاده از صابون جامد برای شستن دست‌ها می‌تواند منجر به از بین رفتن چربی طبیعی پوست شود.

استفاده از روغن‌ها برای درمان خشکی پوست بدون جوش می‌تواند به بازسازی درخشندگی و لایه محافظتی پوست کمک کند. اما برای افرادی که دارای چربی اضافی هستند، این ممکن است نتایج نامطلوبی داشته باشد.

برای بهره‌مندی از فواید مرطوب‌کنندگی روغن‌ها، می‌توانید آن‌ها را به تنهایی یا در ترکیب با دیگر مواد به کار برده و ماسک‌های تغذیه‌کننده یا لایه‌بردار خانگی تهیه کنید. برخی از روغن‌هایی مانند روغن کرچک، روغن اسطوخودوس و روغن آووکادو برای درمان خشکی پوست مناسب هستند، البته در صورتی که پوست دارای جوش نباشد.

بر اساس یک تحقیق منتشر شده در مجله بین‌المللی بیماری‌های پوستی در ژانویه 2014، استفاده از روغن نارگیل خالص بر روی پوست افراد مبتلا به درماتیت آتوپیک، یک نوع اگزما و حساسیت پوستی که با خشکی و خارش همراه است، نتایج بسیار موفقیت‌آمیزی را نشان داده است.

10 راه خانگی و طبیعی برای درمان خشکی پوست

یک راه ساده برای استفاده از روغن مورد علاقه‌تان به شکل خالص، این است که آن را به آب گرم وان بریزید و در آن بنشینید. سپس پس از خشک کردن آرام پوست خود، توجه داشته باشید که همه روغن را از روی پوستتان پاک نکنید.

همچنین می‌توانید برای درمان خشکی پوست این روش‌های طبیعی را نیز امتحان کنید:

2

1) برای درمان خشکی ، یک پاک کننده روغن زیتون تهیه کنید

یکی از روغن‌های طبیعی بسیار موثر، روغن زیتون است که به عنوان یک پاک‌کننده و مرطوب‌کننده طبیعی عمل می‌کند. برای استفاده از این روغن، آن را به پوست مالیده و سپس صورت خود را با یک پارچه گرم و مرطوب پوشانید. پس از مدتی که روغن خنک شد، اضافی آن را پاک کنید.

روغن زیتون به عنوان یک پاک‌کننده صورت، یک انتخاب مناسب به شمار می‌رود؛ زیرا در هنگام پاک‌کردن پوست، چربی طبیعی آن را از بین نمی‌برد.

استفاده از کرم مرطوب‌کننده حاوی روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون، بهترین گزینه برای درمان خشکی پوست صورت و دست است و تاثیرات بهتری در رطوبت‌رسانی طولانی‌مدت به پوست دارد.

2) یک ماسک آووکادوی غنی و کرم مانند تهیه کنید

اگر به دنبال یک ماسک برای درمان خشکی پوست صورت خود هستید، پیشنهاد ما برای شما استفاده از ماسک خانگی آووکادو است. برای تهیه این ماسک، نصف یک آووکادو را به صورت پوره‌ای درآورده و آن را با یک قاشق چایخوری روغن زیتون مخلوط کنید.

در صورتی که پوست شما بسیار خشک است، می‌توانید یک قاشق غذاخوری عسل نیز به این مخلوط اضافه کنید. این ماسک را به صورت منظم بر روی پوست خود بزنید و پس از مدت 15 تا 20 دقیقه آن را بشویید. پوست شما باید پس از استفاده از این ماسک مرطوب و نرم شود، اما شما می‌توانید با استفاده از یک مرطوب‌کننده روزانه، تأثیر آبرسانی و مرطوب‌کنندگی این ماسک را تقویت کنید.

3) برای درمان خشکی پوست، از جوی دوسر استفاده کنید

افزودن یک فنجان جوی دوسر به آب گرم وان، اثرات آبرسانی عمیقتری بر روی پوست خشک دارد. جوی دوسر، با خواص تسکین‌بخشی که دارد، از انتقال رطوبت از آب وان به پوست جلوگیری می‌کند و باعث حفظ رطوبت لازم برای پوست می‌شود. این عمل، به نرمی و آبداری پوست کمک می‌کند و باعث می‌شود پوست پس از استحمام نرم و تازه به نظر بیاید.

4) یک اسکراب طبیعی از شکر و روغن زیتون تهیه کنید

با ترکیب روغن زیتون و شکر، یک اسکراب طبیعی با خاصیت لایه‌بردار و مرطوب‌کننده تهیه کنید. برای این کار، نصف فنجان شکر را با دو قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید.

همچنین، می‌توانید یک اسانس مانند اسطوخودوس را به این مخلوط اضافه کنید که به آن رایحه طبیعی‌ای می‌بخشد و احساس آرامش را به شما می‌دهد. این اسکراب را به آرامی بر روی پوست بمالید و سپس صورت خود را با آب بشویید. در انتها، از یک مرطوب‌کننده تسکین‌بخش استفاده کنید تا اثرات لایه‌برداری برای مدت طولانی‌تری روی پوستتان باقی بماند.

5) با ماسک خانگی عسل و جوی دوسر، صورت تان را لایه برداری کنید

برای درمان خشکی پوست جوی دوسر یک محصول فوق‌العاده است که می‌توانید از آن به عنوان یک لایه‌بردار یا ماسک استفاده کنید. برای تهیه این محصول، دو قاشق غذاخوری جوی دوسر را با یک قاشق غذاخوری عسل و کمی آب مخلوط کنید. بهتر است مخلوط را کمی به حرارت بیاورید و سپس آن را به آرامی بر روی پوست بمالید. می‌توانید این محصول را به عنوان یک لایه‌بردار استفاده کنید و پوست خود را بلافاصله با آب بشویید یا آن را به عنوان یک ماسک تسکین‌بخش و مرطوب‌کننده استفاده کنید و پس از گذشت 15 تا 20 دقیقه، پوست را بشویید.

6) پیش از خواب از روغن نارگیل استفاده کنید

روغن نارگیل در دمای اتاق به حالت جامد تبدیل می‌شود. بنابراین، پیش از خواب یا هر زمان دیگری، می‌توانید از آن به عنوان یک کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید. برای بهبود خشکی دست‌ها و پاشنه پا، آن را به پوست بمالید و سپس با یک جوراب ضخیم یا دستکش غیرپلاستیکی پوشیده شده، روی آن را بپوشانید.

7) روغن محبوب تان را به آب وان حمام تان اضافه کنید

روغن‌های گیاهی عالی در ارائه رطوبت به پوست هستند و به بازسازی لایه‌های محافظ پوست کمک می‌کنند. اغلب، شستن مداوم دست‌ها و صورت با آب و صابون باعث از بین رفتن این لایه محافظتی و روغن‌های طبیعی محافظ پوست می‌شود.

برای درمان خشکی پوست صورت و بدن، می‌توانید از روغن‌هایی که خالی از مواد حساسیت‌زا هستند، مانند روغن زیتون، نارگیل، جوجوبا، آرگان و آووکادو استفاده کنید. فقط چند قاشق غذاخوری از روغن دلخواه خود را به آب حمام اضافه کنید و آن را با آب وان ترکیب کنید.

همچنین پس از استحمام، می‌توانید مقدار کمی از روغن را به پوست خود بمالید تا پوستتان نرم و مرطوب بماند.

8) آلوئه ورا را به پوست خشک و آزرده بزنید

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که ژل آلوئه‌ورا مخصوصاً برای تسکین پوست‌های سوخته از آفتاب مناسب است، اما این ژل می‌تواند در طول ماه‌های خشک زمستان هم مؤثر باشد و به درمان خشکی پوست کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که آلوئه‌ورا می‌تواند علائمی مانند قرمزی و التهاب ناشی از خشکی بیش از حد پوست را کاهش داده و حتی در بهبود جوش‌ها نیز موثر باشد.

اما باید مراقب باشید! زیرا پوست برخی افراد در تماس با آلوئه‌ورا حساسیت نشان می‌دهند؛ بنابراین بهتر است قبل از استفاده از آلوئه‌ورا بر روی پوست گسترده، آن را روی یک قسمت کوچک از پوست خود امتحان کنید.

9) برای پوست های تحریک شده از کمپرس های شیر استفاده کنید

شیر دارای خواص طبیعی ضد التهابی است و حاوی اسید لاکتیک می‌باشد که به عنوان یک لایه‌بردار طبیعی و ملایم شناخته می‌شود. برای استفاده از کمپرس‌های شیر، هر بار به مدت 5 تا 10 دقیقه روی پوست خود استفاده کنید؛ این کمپرس‌ها برای درمان خشکی پوست و پوست‌های آزرده و دارای خارش بسیار موثر هستند.

به هر حال، باید توجه داشت که طبق اعلام آکادمی درماتولوژی آمریکا، استفاده از اسید لاکتیک ممکن است منجر به سوزش و تحریک پوست شود، بنابراین با احتیاط از آن استفاده کنید.

10) از یک پاک کننده یا لایه بردار حاوی آنزیم میوه استفاده کنید

آنزیم‌های میوه می‌توانند برای درمان خشکی پوست به عنوان نجات‌بخش آن عمل کنند. به طور واقع، آلفا هیدروکسی اسیدها برای لایه‌برداری ملایم پوست و صورت که از سلول‌های مرده و تیره‌رنگ تشکیل شده است، بسیار مفید هستند. هفته‌ای دو بار از یک پاک‌کننده یا ماسک حاوی آنزیم میوه استفاده کنید. برخی از این آنزیم‌ها در آناناس، کدو حلوایی و پاپایا یافت می‌شوند.

3 2

5 پیشنهاد متخصصان برای جلوگیری از بازگشت خشکی پوست

علاوه بر این، روش‌ها و اقدامات دیگری نیز وجود دارند که می‌توانید برای حفظ و مراقبت از پوست خود و جلوگیری از خشکی آن به کار ببرید.

هر روز پوست خود را آبرسانی کنید

بعد از خروج از حمام، بهتر است از یک کرم با ترکیبات غنی و مرطوب‌کننده استفاده کنید، و این کرم را به طور کامل بر روی تمام بدن خود بمالید. هرچه این کرم به ضخامت بیشتری بر روی پوست تان بمالیده شود، ترکیبات غنی‌تری وارد پوست می‌شود و پوست شما را به طور کامل مرطوب و نرم نگه می‌دارد.

هنگام استحمام این نکات را رعایت کنید

به اطلاعات ارائه شده توسط آکادمی درماتولوژی امریکا، توصیه می‌شود که از استفاده از حمام‌های آب داغ خودداری کنید و زمان حمام خود را به مدت 10 دقیقه محدود نمایید. همچنین، به جای استفاده از صابون‌های جامد و خشک‌کننده، از شوینده‌های بدن با فرمولاسیون‌های ملایم‌تر استفاده کنید.

پوست تان را در معرض مواد شیمیایی قوی قرار ندهید

این محصول شامل مواد الکلی و سرکه سیب است که از طریق انتقال رطوبت از پوست، می‌تواند منجر به تشدید خشکی پوست گردد. علاوه بر این، در برخی موارد، استفاده از این مواد ممکن است به علت واکنش‌های حساسیت‌زا یا تحریک پوست، به سوختگی پوست منجر شود. بنابراین، توصیه می‌شود که برای درمان خشکی پوست پیش از استفاده از اینگونه محصولات، اطمینان حاصل کنید که پوست شما به آنها حساسیت ندارد و در صورت نیاز، از مقدار کمتری از محصول استفاده نمایید.

مقدار زیادی آب بنوشید

افزایش میزان مصرف آب به آبرسانی به بدن کمک می‌کند و می‌تواند باعث مرطوب شدن پوست از داخل شود. این اثر از طریق تأمین رطوبت لازم برای سلول‌های پوستی از داخل بدن است که باعث بهبود وضعیت پوست و حفظ آن در برابر خشکی و ترک خوردگی می‌شود. به علاوه، مصرف مقدار کافی آب می‌تواند از پوست تا حدودی به عنوان یک پوشش محافظتی عمل کند و از آسیب‌های احتمالی ناشی از خشکی و خسارت‌های محیطی مانند آلودگی هوا و تماس با مواد شوینده را کاهش دهد.

لباس مناسب فصل بپوشید

لطفاً توجه کنید که این موضوع به بیشتر از فقط استفاده از کرم ضدآفتاب در تابستان برای محافظت از پوست در برابر خطرات سوختگی ناشی از آفتاب و حتی ابتلا به سرطان پوست اشاره دارد. حتما به یاد داشته باشید که پیش از خروج به بیرون در فصل زمستان، از دستکش استفاده کنید تا خشکی و پوسته‌پوسته شدن پوست را کاهش دهید.

سخن پایانی

اکنون بگویید که تا کنون از کدام مواد طبیعی برای درمان خشکی پوست خود استفاده کرده‌اید؟ آیا تجربه‌ای دارید که می‌توانید آن را با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید؟ همچنین، آیا پیشنهادی دارید که به جز مواردی که اشاره شده، می‌توانیم از آن استفاده کنیم؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button