لوگو مدرن لیزر
خشکی پوست آرنج

۵ راه درمان خشکی پوست آرنج دست

خشکی پوست آرنج یکی از مشکلات پوستی شایع است که ممکن است به دلایل مختلفی از جمله تغییرات آب و هوا یا کمبود آب در بدن ایجاد شود. همچنین، مصرف صابون‌ها، عطرها و لوسیون‌ها ممکن است باعث تحریک پوست و ایجاد خشکی شود. در برخی موارد، خشکی پوست آرنج ممکن است نشانه‌ای از بیماری‌های زمینه‌ای مانند اگزما، پسوریازیس، دیابت یا مشکلات تیروئید باشد. با توجه به دلایل متعدد بروز این مشکل، ما در این مقاله تصمیم گرفتیم راه‌حل‌هایی برای درمان خشکی پوست آرنج را معرفی کنیم تا بتوانید لطافت و نرمی پوست خود را بازیابید.

چگونه خشکی پوست آرنج و زانو رو درمان کنیم؟

۱- روتین دوش گرفتن خود را دوباره ارزیابی کنید

خشکی پوست آرنج و زانو ممکن است ناشی از زیاد استفاده از آب گرم زیر دوش باشد. بنابراین، محدود کردن زمان حمام کردن می‌تواند در درمان خشکی پوست آرنج مفید باشد. همچنین، پایین آوردن دمای آب ضروری است؛ زیرا آب گرم می‌تواند رطوبت پوست را از بین ببرد. بنابراین، استفاده از آبی با دمای متوسط برای دوش گرفتن توصیه می‌شود. همچنین، اگر معمولاً به استخر می‌روید، باید دانست که کلر موجود در استخرها نیز می‌تواند خشکی پوست آرنج و زانو را افزایش دهد.

اگر از صابون یا دیگر شوینده‌های معطر هنگام دوش گرفتن استفاده می‌کنید، بهتر است به دنبال محصولاتی بدون عطر و رایحه باشید؛ زیرا این رایحه‌ها می‌توانند در خشکی پوست نقش داشته باشند. بهتر است شوینده‌هایی را انتخاب کنید که حاوی مرطوب‌کننده هستند.

خشکی پوست آرنج

۲- از مرطوب‌کننده مناسب استفاده کنید

اگر قبلاً از مرطوب‌کننده پس از حمام یا دوش استفاده نمی‌کردید، حالا وقت آن است که شروع کنید! همچنین، هر زمان که پوستتان به آب بخورد یا در معرض تغییرات شدید دما قرار گرفت، باید از لوسیون‌های مرطوب‌کننده برای پوست آرنج و زانو استفاده کنید.

در انتخاب لوسیون یا کرم، به دنبال محصولاتی با روغن زیتون، روغن نارگیل، کره کاکائو و شی باتر باشید.

می‌توانید انواع لوسیون یا مرطوب‌کننده را از فروشگاه‌های مواد غذایی یا داروخانه‌ها با قیمت‌های مختلف پیدا کنید. اما اگر ترجیح می‌دهید از روش خانگی برای درمان خشکی پوست آرنج استفاده کنید، می‌توانید مرطوب‌کننده لایه‌بردار خود را در خانه تهیه کنید. برای این کار، نصف فنجان شکر دانه‌ریز را با ۱/۳ فنجان روغن زیتون مخلوط کنید و سپس آن را به آرنج یا زانوهای خود بمالید.

این لایه‌بردار طبیعی به از بین بردن سلول‌های مرده پوست و آبرسانی این نقاط کمک می‌کند. بعد از نیم ساعت می‌توانید محل را با آب ولرم بشویید. برای گرفتن نتایج بهتر، می‌توانید بعد از لایه‌برداری از وازلین یا مرطوب‌کننده دیگر برای حفظ رطوبت پوست زانو و آرنج استفاده کنید.

۳- در انتخاب لباس زیر و بیرونی خود دقت کنید

اگر متوجه شدید که خشکی پوست آرنج شما بعد از تماس با پارچه‌ای خاص، احساس خشکی یا پوسته‌پوسته شدن می‌کند، ارزش دارد که به آن توجه کنید. تماس پوست را با این نوع پارچه‌ها محدود کرده و علائمی که در اثر تماس با آن بروز می‌کند را یادداشت کنید. اگر علائم کاهش یابد، ممکن است خشکی ناشی از تحریک پارچه رخ داده باشد.

همچنین، اطمینان حاصل کنید که ماده شوینده‌ای که با آن لباس‌هایتان را می‌شویید، بدون مواد تحریک‌کننده باشد، زیرا ممکن است موجب خشکی پوست آرنج و زانو شود. مواد تحریک‌کننده ممکن است شامل مواد شیمیایی، عطرها، نیکل، و دی کرومات پتاسیم باشند.

خشکی پوست آرنج

۴- محافظت از پوست در برابر عوامل محیطی

تغییرات آب‌وهوا می‌تواند نقش مهمی در خشکی پوست زانو و آرنج داشته باشد. بنابراین، هنگامی که دمای هوا تغییر می‌کند، ضروری است که روتین مراقبت از پوست خود را تغییر دهید.

برای مثال، در آب و هوای گرم و با افزایش شدید تابش نور خورشید، پوست شما ممکن است خشک شود. اگر قصد دارید به مدت طولانی زیر نور آفتاب بمانید، حتماً از ضدآفتاب بدون رایحه استفاده کنید و با لباس مناسب از پوستتان محافظت نمایید. برای محافظت بهینه، لازم است هر دو ساعت یا بعد از تعریق شدید، مجدداً ضدآفتاب بزنید.

هوای بسیار سرد هم می‌تواند منجر به خشکی پوست، به‌ویژه در نواحی آرنج و زانو، شود. بنابراین، اگر در مناطق خشک و سرد زندگی می‌کنید، حتماً از مرطوب‌کننده استفاده کنید و آرنج و زانوهای خود را با لباس مناسب پوشانید.

۵- بهترین محصولات مراقبتی را برای پوست خود انتخاب کنید

اگر خشکی پوست آرنج یا زانوی شما ناشی از بیماری‌هایی مانند اگزما یا پسوریازیس است، محصولات خاصی وجود دارد که می‌توانند علائم شما را تسکین دهند. با یک پزشک یا متخصص پوست درباره روش‌های درمانی بدون نسخه یا با نسخه که در دسترس است، مشاوره کنید. آن‌ها می‌توانند در مورد نمونه‌های موجود در بازار و برندهایی که می‌توانید به آن‌ها اعتماد کنید، به شما راهنمایی کنند.

اگر بیماری پوستی‌ای در شما تشخیص داده نشده است اما فکر می‌کنید که ممکن است مشکلی پشت خشکی پوستتان نهفته باشد، با پزشک مشورت کنید. آن‌ها می‌توانند ناحیه آسیب‌دیده را ارزیابی کرده و در صورت نیاز آزمایش‌هایی از شما بگیرند. با کمک پزشک، می‌توانید یک رژیم درمانی مناسب را در پیش بگیرید.

باید توجه داشت که بروز خشکی در پوست زانو و آرنج ممکن است بسیار آزاردهنده باشد، اما علائم آن اغلب موقتی است و با تغییر روتین‌های مراقبت از پوست می‌توان آن را درمان کرد.

در برخی موارد، استفاده از برخی داروها می‌تواند در درمان خشکی پوست زانو و آرنج مؤثر باشد. اما اگر علائم شدت یافته و با لکه‌های قرمز یا خونریزی همراه شد، حتماً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. پزشک می‌تواند این علائم را ارزیابی کرده و بهترین اقدامات لازم برای درمان را تعیین کند.

جمع بندی پایانی

چگونه می‌توان خشکی پوست آرنج و زانو را درمان کرد؟

  1. روتین دوش گرفتن خود را دوباره ارزیابی کنید.
  2. از مرطوب‌کننده مناسب استفاده کنید.
  3. در انتخاب لباس زیر و بیرونی خود دقت کنید.
  4. محافظت از پوست در برابر عوامل محیطی.
  5. بهترین محصولات مراقبتی را برای پوست خود انتخاب کنید.

کدام روغن‌ها برای خشکی پوست مناسب است؟
هنگام انتخاب لوسیون یا کرم، به دنبال محصولاتی باشید که حاوی روغن زیتون، روغن نارگیل، کره کاکائو و شی باتر هستند.

برای جلوگیری از خشکی پوست در هنگام حمام، چه نکاتی را رعایت کنیم؟
اگر زمان دوش گرفتن یا حمام کردن از صابون یا دیگر شوینده‌های معطر استفاده می‌کنید، شاید بهتر باشد که به دنبال شوینده‌هایی فاقد عطر و رایحه باشید زیرا این رایحه‌ها اغلب می‌توانند در خشکی پوست نقش داشته باشند. بهتر است شوینده‌هایی را انتخاب کنید که حاوی مرطوب‌کننده هستند.

در چه صورت باید به پزشک مراجعه کرد؟
اگر بیماری پوستی‌ای در شما تشخیص داده نشده است اما فکر می‌کنید که ممکن است مشکلی پشت خشکی پوستتان نهفته باشد، با پزشک مشورت کنید. آن‌ها می‌توانند ناحیه آسیب‌دیده را ارزیابی کرده و در صورت نیاز آزمایش‌هایی از شما بگیرند. با کمک پزشک می‌توانید یک رژیم درمانی مناسب را در پیش بگیرید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button