لوگو مدرن لیزر

همه چیز درباره‌ی ویروس کرونا

 

در شرایط فعلی و شیوع ویروس کرونا، کلینک مدرن لیزر با رعایت تمام نکات بهداشتی و ضدعفونی کردن مرتب فضا و دستگاه‌ها، استفاده از ماسک و دستکش و اطمینان از سلامتی پرسنل و شما مراجعین عزیز، درمان‌های مربوط به زیبایی، لاغری، پوست و مو را برای شما انجام می‌دهد. 

اگر قصد ادامه دادن به روند درمانی‌تان را دارید و یا از مشکلات پوستی‌تان رنج می‌برید، برای رزرو نوبت مشاوره پوستی رایگان با ما تماس بگیرید.

کرونا ویروس‌ها، خانواده‌ی بزرگی از ویروس‌ها هستند که منجر به بیماری در انسان‌ها و حیوان‌ها می‌شوند. برای انسان‌ها، تا به حال چند نوع ویروس کرونا شناخته شده است که منجر به عفونت تنفسی می‌شوند و متداول‌ترین آن‌ها از سرماخوردگی گرفته تا بیماری‌های شدیدتر مثل سندروم تنفسی خاورمیانه، و همچنین ویروسی که اخیراً کشف شده به نام کوئید 19.

 

کرونا ویروس جدید یا کوئید 19 چیست؟

کوئید ۱۹، یک نوع بیماری عفونی است که اخیرا کشف شده است و قبل از شناسایی آن در دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان چین ناشناخته بود.

 

شایع‌ترین علائم ویروس کرونا (کوئید 19) چیست؟

شایع‌ترین علائم این ویروس، تب، خستگی، و سرفه‌های خشک است، و بعضی از بیماران ممکن است درد، گرفتگی بینی، آبریزش بینی، گلودرد و یا اسهال داشته باشند، که این علائم معمولاً خفیف هستند و به تدریج شروع می‌شوند.

ممکن است برخی افراد به کرونا مبتلا باشند اما حدودا تا 14 روز علائم خاصی نداشته باشند.بیشتر افراد (حدود ۸۰ درصد) بدون نیاز به درمان خاص بهبود پیدا می‌کنند.از هر شش نفری که به این ویروس کرونا مبتلا می‌شوند، یک نفر به طور جدی بیمار می‌شود و برای تنفس دچار مشکل می‌شود. برای افراد مسن و افرادی که بیماری‌هایی مثل فشار خون بالا و مشکلات قلبی یا دیابت دارند، احتمال بیشتری وجود دارد که به بیماری جدی و حالت سخت این ویروس مبتلا شوند. افرادی که تب دارندف سرفه می‌کنند و مشکل تنفس دارند، باید به پزشک مراجعه کنند.

 

ویروس کرونا (کوئید 19) چگونه پخش می‌شود و شیوع پیدا می‌کند؟

افراد می‌توانند این ویروس کرونا را از سایر مبتلایان به این ویروس بگیرند. این بیماری می‌تواند در اثر سرفه و بازدم فرد مبتلا، از فردی به فرد دیگر منتقل و گسترش پیدا کند. در اثر سرفه و بازدم افراد مبتلا به ویروس، قطرات ریز خارج شده از دهان، بر روی اشیا و سطوح اطراف پخش می‌شوند و افراد دیگر با لمس این اجسام و سطوح آلوده و تماس دست با چشم، بینی یا دهان، به این ویروس مبتلا می‌شوند،‌و یا از تنفس این ذرات ریز که فرد مبتلا با عسطه یا سرفه در فضا پخش می‌کند، مبتلا می‌شوند.

برای محافظت از خود و جلوگیری از شیوع این ویروس،‌ چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم؟

با استفاده از برخی اقدامات احتیاطی ساده می‌توانید احتمال ابتلا به عفونت یا انتشار ویروس کرونا را کاهش دهیم:

  • مرتباً دستان خود را با دستمال حاوی الکل تمیز کنید یا آنها را با آب و صابون بشویید؛ این کار به شما کمک می کند تا به از بین رفتن ویروس هایی که ممکن است روی دست شما باشد کمک کند
  • با فردی که سرفه و عطسه می‌کند، حدود یک متر فاصله داشته باشید؛ هنگامی که فرد سرفه یا عطسه می‌کند، قطرات مایع کوچکی از بینی و دهان خارج می‌شود که ممکن است حاوی ویروس باشند و اگر به فرد مبتلا خیلی نزدیک باشید، این قطرات کوچک از راه تنفس وارد بینی و دهان و چشم شما می‌شوند.
  • هنگام عطسه و سرفه دهان و بینی خود را با ماسک بپوشانید.
  • اگر احساس ناخوشایندی داشتید در خانه بمانید و اگر تب سرفه و مشکل تنفسی داشتید،‌ به پزشک مراجعه کنید.
  • در اماکن عمومی حضور پیدا نکنید،‌به خصوص اگر فردی مسن و یا مبتلا به بیماری دیابت و بیماری‌های قلبی و ریوی هستید.

 

چقدر احتمال دارد من ویروس کرونا (کوئید 19) بگیرم؟

احتمال مبتلا شدن به ویروس کرونا، بستگی به جایی دارد که شما در حضور پیدا می‌کنید. بهتر است برای مبتلا نشدن به این ویروس، به مکان‌های شلوغ و عمومی و یا به شهرهایی که شیوع کرونا در آن زیاد است نروید.

 

باید درباره کرونا ویروس نگران باشم؟

شیوع کرونا در کودکان خفیف است، با این حال می‌تواند یک بیماری جدی ایجاد کند. از هر پنج نفری که به این بیماری مبتلا می‌شوند، یک نفر نیاز به مراقبت در بیمارستان دارد؛ بنابراین بسیار طبیعی است که مردم نگران باشند که شیوع این بیماری چه تاثیری بر آن‌ها و عزیزان‌شان می‌گذارد. جای نگرانی درباره‌ی این ویروس نیست و بهترین روش، رعایت بهداشت فردی و توجه به توصیه‌های مسئولین بهداشت محلی و  پرهیز از مسافرت و حضور در اجتماعات و مکان‌های شلوغ است.

 

آیا آنتی‌بیوتیک‌ها برای پیشگیری و درمان مفید هستند؟

آنتی بیوتیک‌ها نمی‌توانند برای درمان ویروس‌ها موثر باشند و فقط روی عفونت‌های باکتریایی تاثیر می‌گذارند. کوئید 19، نوعی ویروس است و آنتی بیوتیک‌ها برای پیشگیری و درمان آن موثر نیست.

تا امروز هیچ واکسن و هیچ دارویی برای این ویروس وجود ندارد، اما به کمک یافته‌ها و آزمایش‌های بالینی، متخصصان در این زمینه درصدد پیدا کردن دارویی برای آن هستند.

 

ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح چقدر است؟

هنوز به طور دقیق مشخص نشده است که ویروس کرونا تا چه مدت زمانی روی سطوح زنده می‌ماند، اما به نظر می‌رسد که مانند سایر کورونا ویروس‌ها چند ساعت یا تا چند روز روی سطوح باقی می‌ماند، که این مدت زمان به نوع سطح، دما و رطوبت آن بستگی دارد.

افراد مبتلا به کرونا با علائم حاد باید در بیمارستان بستری و تحت مراقبت باشند.خوشبختانه تعداد زیادی از این بیماران بهبود پیدا می‌کنند. برای محافظت از خود از تماس مستقیم و لمس حیوانات و یا سطوحی که حیوانات به آن تماس داشته‌اند، خودداری کنید. گوشت و محصولات حیوانی را خوب بپزید و از محصولات حیوانی خام استفاده نکنید. از حضور در اماکن عمومی و اجتماع پرهیز کنید و به سفرهای غیرضروری نروید. دائما دست‌ها رابشویید و با ضدعفونی‌های الکلی تمیز کنید.

منبع: سازمان بهداشت جهانی (WHO)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button